Op haar Beeldhorloge ziet Joann wanneer ze haar medicijnen moet innemen. Of wanneer ze naar haar werk moet. Digiloods Joost merkt dat Joann een stuk meer ontspannen is. ‘Het horloge geeft haar structuur en duidelijkheid.’
Joann is blij met haar Beeldhorloge. Ze ziet er plaatjes op die aangeven wanneer ze wat moet doen. ‘Als ik hier druk, dan spreekt het de tijd uit’, laat Joann zien. ‘Ik vind het fijn dat het piept als ik iets moet doen. Opstaan bijvoorbeeld. Of mijn medicijnen innemen of naar mijn werk gaan.’ Zo verschijnt er een plaatje van een glas limonade als het tijd is om wat te drinken. En Joann weet dat ze zichzelf mag aankleden ‘s ochtends als een poppetje op het scherm dat ook doet. Joann heeft het Beeldhorloge nu een half jaar. Digiloods Joost merkt dat ze een stuk meer ontspannen is nu ze het horloge heeft. ‘Joann heeft veel structuur nodig en het Beeldhorloge biedt haar die structuur’, zegt hij. ‘Het vergroot ook haar zelfstandigheid. Ze krijgt bijvoorbeeld om 17.00 uur een melding dat ze haar medicatie moet innemen. Dan kan ze naar haar wooncoach gaan, die ze voor haar uit het medicijnkastje haalt. Ook weet ze nu zelf wanneer er activiteiten zijn. Voorheen moest ze dat altijd aan haar wooncoach vragen. Nu heeft ze die duidelijkheid. Het Beeldhorloge maakt Joann trots.’
Hoe het Beeldhorloge werkt? De wooncoach zet de afspraken van de cliënt in een app op zijn of haar eigen telefoon. Dat gaat heel handig en is zo gebeurd. De app is gekoppeld aan het Beeldhorloge van de cliënt. Alles wat de wooncoach invoert, ziet de cliënt vanzelf op het horloge. Vooral de geheugensteuntjes vindt Joost handig. ‘Eerst vergaten cliënten bijvoorbeeld om naar de bingo-avond te gaan. Dat kon nogal eens boosheid veroorzaken. Het horloge helpt hen: ze vinden het fijn dat ze nu geen dingen meer vergeten.’
Ook voor de wooncoach is het Beeldhorloge een uitkomst. Joost: ‘Ze hoeven niet meer ouderwets pictogrammen in een fysieke agenda of map te plakken. Dat scheelt een hoop tijd. Ook weet een bewoner nu zelf wanneer het tijd is voor de medicijnen. Hebben ze die ingenomen, dan drukken ze op het groene knopje op hun horloge. De wooncoach ziet dat en hoeft niet elke keer naar de woning van de cliënt. Ook dat bespaart tijd.’
Digiloods Joost geeft presentaties op locaties om digitale middelen zoals het Beeldhorloge onder de aandacht te brengen. Zo ook waar Joann woont. ‘Haar wooncoach was enthousiast en heeft een afspraak gemaakt met de arrangeur. Er was voor Joann nog budget beschikbaar. Haar begeleidster heeft het horloge digitaal aangevraagd en binnen een week kreeg Joann het thuis met de post.’
Dat vond Joann prachtig, want ze was door de smartwatch die Joost zelf draagt nieuwsgierig geworden. Dat wilde ze ook wel. ‘Maar dan wel een blauwe, want dat is vrolijker’, lacht ze. Joost: ‘Toch werken we liever met een Beeldhorloge. Daarop komen alleen picto’s binnen en geen appjes. Het geeft de cliënt geen ruis, maar rust.’