Klachten en zorgen

Heb je een klacht of maak je je ergens zorgen om? Bijvoorbeeld over de ondersteuning, over een locatie of een team? Vertel het ons. Zo weten anderen wat je vindt. En het helpt Pameijer om de dienstverlening te verbeteren. Een klacht of zorg delen kan op verschillende manieren. Hieronder leggen we het uit.


Maak je je zorgen? Stuur een zorgsignaal!

Heb je niet echt een klacht maar maak je je ergens zorgen om? Wil je bijvoorbeeld een signaal met ons delen over een bepaalde situatie of begeleiding van een cliënt? Laat het ons dan weten door dit Zorgsignaalformulier in te vullen. Het formulier is zowel voor cliënten als voor hun naasten, vrienden en buren. 

Je kunt je melding ook per post opsturen. Vermeld altijd: je naam, of je cliënt of verwant bent, je e-mailadres, wat er aan de hand is en wat er met het signaal moet gebeuren. Stuur dit op naar: Pameijer, ter attentie van team MRIC, Antwoordnummer 27, 3000 WB Rotterdam

Na je melding neemt een lid van het zorg/signaal team altijd contact met je op om je zorg verder te bespreken. En om te kijken welke vervolgstappen we kunnen nemen.


Heb je een klacht?

Als je een klacht hebt kun je binnen Pameijer verschillende dingen doen. Je kunt bijvoorbeeld een gesprek aanvragen met een begeleider of de manager van de locatie. Of met je arrangeur. Die kun je vertellen wat je dwars zit en samen zoeken naar een oplossing. Kom je er met hen niet uit? Of wil je overleggen? Dan kun je contact opnemen met:

Hieronder leggen we uit wat de vertrouwenspersoon, klachtenfunctionaris en klachtencommissie doen.

1. Vertrouwenspersoon

Binnen Pameijer kun je altijd ondersteuning krijgen als je iets met een klacht wilt doen. Je kunt dan contact opnemen met een van de vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersonen staan aan jouw kant. Ze kunnen je ondersteunen als je een klacht hebt. Zij kunnen bijvoorbeeld vertellen op welke manier je een klacht kunt indienen. Of wat je rechten zijn. Ook kunnen ze je ondersteunen bij gesprekken met bijvoorbeeld een medewerker of bij de klachtencommissie. Lees hier meer over de vertrouwenspersoon.


2. Klachtenfunctionaris

Je kunt ook een klachtenfunctionaris inschakelen. De  klachtenfunctionaris is onpartijdig en gaat met jou in gesprek over je klacht en hoe je die opgelost zou willen zien. Samen met alle betrokkenen zoekt de klachtenfunctionaris een oplossing voor de klacht.

Pameijer heeft twee klachtenfunctionarissen:

  • Han Biesheuvel is te bereiken op maandag, dinsdag, woensdagochtend en donderdag
  • Liset Dettingmeijer is te bereiken op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend.

    De klachtenfunctionarissen zijn te bereiken via de mail of via 088-2715252.


    3. Klachtencommissie

    Een andere mogelijkheid is dat je je klacht naar de onafhankelijke klachtencommissie stuurt. Die bestaat uit leden die niet voor Pameijer werken. De klachtencommissie hoort eerst iedereen die bij de klacht betrokken is. Na een onderzoek doet de klachtencommissie een schriftelijke uitspraak. Hierin staat of je gelijk hebt met je klacht of niet. De klachtencommissie is telefonisch te bereiken op maandag, dinsdag, woensdagochtend, donderdag en vrijdagochtend. Je kan de klachtencommissie bereiken via de mail of bellen naar 088 - 271 52 52.


    Klachtencommissie onvrijwillige zorg

    Mensen met een verstandelijke beperking of dementie met klachten over onvrijwillige zorg kunnen naar de Klachten Commissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). Dat is een externe klachtencommissie. Je geeft jouw klacht eerst door aan de afdeling klachten van Pameijer. Pameijer zet de klacht door naar de externe klachtencommissie. Dat hoef je niet zelf te doen. Lees hier meer over (on)vrijwillige zorg.


    Klachtenregeling

    Pameijer heeft regels voor de omgang met klachten. In de klachtenregeling worden deze regels in eenvoudige taal beschreven.