‘Succesvolle innovaties kunnen een enorm verschil maken voor cliënten’

Pameijer hecht veel waarde aan innovatie. Medewerkers met een goed idee krijgen daarom de ruimte om daar wat mee te doen. ‘Vernieuwing is belangrijk om vooruit te komen’, zegt Els Hijlkema die in 2019 zo’n goed idee had. Ze besloot mee te doen aan een campagne waarmee ze 10.000 euro kon winnen. Ze won! Met het geld is haar idee inmiddels succesvol uitgevoerd.

De 58-jarige Els is buurtcirkelcoach in Spijkenisse en buurtcoach in Overschie. Ze draait al heel wat jaartjes mee bij Pameijer. Haar drang om nieuwe ideeën te bedenken en ontwikkelen heeft nooit aan kracht verloren. Dus toen ze een oproep zag om deel te nemen aan een E-health Summerschool, aarzelde ze geen moment en schreef zich in.

Concreet idee

Vanuit de Summerschool – een initiatief vanuit deRotterdamse Zorg - werd in 2019 de campagne ‘Word verN!EUWert’ opgezet. Deelnemers aan de Summerschool mochten in een pitch een nieuw idee presenteren. De beste 5 ideeën werden beloond met 10.000 euro om het verder uit te kunnen werken. ‘Ik ben niet zo’n pitcher’, zegt Els bescheiden. Maar omdat ze een concreet idee had, besloot ze toch mee te doen aan de campagne met hulp van productontwikkelaars Moniek Hamer en Steven Mersch. ‘De aanleiding voor mijn idee was het contact dat ik had met een vrouw van Thaise afkomst. Toen ze een jaar of 50 was, klopte ze aan bij Pameijer voor ambulante ondersteuning. Om te beoordelen of ze een licht verstandelijke beperking (LVB) had, moest ze getest worden. Ik ging met haar mee voor die test en ze bleek inderdaad LVB te zijn. De uitkomst werd netjes en volledig aan haar uitgelegd, maar ik merkte dat het veel te veel informatie in korte tijd was voor haar. Ze kreeg ook een rapport mee met lappen tekst en lastige woorden. Daar kon ze niets mee en dat geldt voor meer mensen met LVB.’

Online tool

Op internet zocht Els of er überhaupt geschikte informatie bestond om cliënten eenvoudig uit te leggen wat LVB is. Ze kwam alleen informatie tegen voor jongeren en kinderen met LVB en hun omgeving. Voor mensen die op latere leeftijd een diagnose LVB krijgen was eigenlijk niets te vinden. Els: ‘Daarom besloot ik toch te pitchen tijdens de Summerschool. Ik wilde een tool ontwikkelen waarin wel eenvoudig en voor iedereen wordt uitgelegd wat een LVB is en wat het betekent. Een online tool, zodat cliënten zelf en in hun eigen tijd en tempo alles kunnen bekijken.’

Winnaar

Els pitchte haar idee van de online tool. Niet echt haar hobby, maar ze deed het wel en een spannende stemperiode volgde. Na het stemmen werden alle deelnemers aan de Summerschool uitgenodigd voor een feestelijke bekendmaking van de vijf winnaars. ‘Ik werd meteen als eerste winnaar genoemd’, zegt Els die meteen weer begint te stralen. ‘Een geweldig moment. De presentator gaf als commentaar dat mijn idee maatschappelijk relevant was en veel mensen gaat helpen. Natuurlijk was ik trots, maar ik was vooral heel blij voor onze doelgroep LVB.’

Steffie.nl

Els kreeg een grote cheque in haar handen gedrukt met daarop het bedrag van 10.000 euro. Een  mooi bedrag om haar idee verder uit te werken. Ze besloot daarvoor contact op te nemen met Steffie.nl; een website die moeilijke onderwerpen op een makkelijke manier uitlegt. Els: ‘Bij Steffie waren ze meteen enthousiast over mijn idee. We zijn aan de slag gegaan om een filmpje te maken waarin eenvoudige wordt uitgelegd wat het betekent om een LVB te hebben en hoe je daar mee om kunt gaan. De eerste versie is door een groep cliënten bekeken en ze hebben daarop hun commentaar gegeven. Zij kunnen het best aangeven of het werkt. Hun reacties zijn verwerkt en het definitieve filmpje staat nu online. Ik ben er heel blij mee. Zeker als je weet hoe lastig het is om dit te maken. De uitleg is niet kinderachtig, belerend of betuttelend. En vooral niet gericht op wat er niet kan, maar juist op wat wel mogelijk is.’

Vernieuwing is belangrijk

Continu zoeken naar nieuwe mogelijkheden en bezig zijn met innovatie. ‘Dat is kenmerkend voor Pameijer’, vindt Els. ‘Het lastige van nieuwe ideeën is dat verreweg de meeste weer in de vuilnisbak verdwijnen. Slechts een paar innovaties slagen. Zo werkt dat nu eenmaal. Maar die paar succesvolle innovaties kunnen wel een enorm verschil maken voor cliënten. Daarom vind ik het zo goed dat Pameijer daar de ruimte voor biedt. Ik heb trouwens alweer een nieuw idee. Dat hou ik nog even voor me, maar ik hoop natuurlijk dat ook dat weer gaat slagen’, besluit Els.