Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
Drie mannen krijgen boksles, ze oefenen boksstoten

Klachten en zorgen

Heb je een klacht of maak je je ergens zorgen om? Bijvoorbeeld over de ondersteuning, over een locatie of een team? Vertel het ons. Het helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren. Je kan een klacht of zorg op verschillende manieren delen. Als je ergens zorgen over hebt, dan kan je gebruik maken van het Zorgsignaalformulier. Heb je een klacht? Lees dan verder op deze pagina onder 'Heb je een klacht?'.

Maak je je zorgen? Stuur een zorgsignaal.

Ben je cliënt, naaste, vriend, buur en maak je je ergens zorgen over? Wil je bijvoorbeeld een signaal geven over een bepaalde situatie of de begeleiding van een cliënt? Laat het ons dan weten op een van deze manieren:

  • Het Zorgsignaalformulier invullen.
  • Een melding per post. Vermeld je naam, of je bijvoorbeeld cliënt of verwant bent, je e-mailadres, wat er aan de hand is en wat er met het signaal moet gebeuren. Stuur dit op naar: Pameijer, ter attentie van team MRIC, Crooswijksesingel 66, 3034 CJ, Rotterdam.

Deel in je melding geen onnodige privacygevoelige informatie over jezelf of over anderen. Na je melding neemt het zorgsignaal-team altijd contact op om je zorg verder te bespreken. En om te kijken welke vervolgstappen we kunnen nemen.

Heb je een klacht?

Als je een klacht hebt, kan je binnen Pameijer verschillende dingen doen. Je kan bijvoorbeeld een gesprek aanvragen met je begeleider of de manager van de locatie. Of met je arrangeur. Die kun je vertellen wat je dwars zit en samen kunnen jullie zoeken naar een oplossing. Kom je er met hen niet uit? Of wil je overleggen? Dan kan je contact opnemen met:

  • De vertrouwenspersoon
  • De klachtenfunctionaris
  • De klachtencommissie

Hieronder leggen we uit wat de vertrouwenspersoon, klachtenfunctionaris en klachtencommissie doen en hoe je contact kan opnemen.

Vertrouwenspersoon

Binnen Pameijer kan je altijd ondersteuning krijgen als je iets met een klacht wilt doen. Je kan dan contact opnemen met een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon staat aan jouw kant en kan je ondersteunen als je een klacht hebt. Bijvoorbeeld vertellen hoe je een klacht kan indienen of wat je rechten zijn. Of om je te ondersteunen bij gesprekken met bijvoorbeeld een medewerker of bij de Klachtencommissie. We hebben meerdere vertrouwenspersonen.

Klachtenfunctionaris

Je kan ook een klachtenfunctionaris inschakelen. De  klachtenfunctionaris is onpartijdig en gaat met jou in gesprek over je klacht en hoe je die opgelost zou willen zien. Samen met alle betrokkenen zoekt de klachtenfunctionaris een oplossing voor de klacht.

Pameijer heeft twee klachtenfunctionarissen:

  • Han Biesheuvel is bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdagochtend uur en donderdag via 088 - 271 52 52 of via een e-mail naar klachtenbemiddeling@pameijer.nl
  • Liset Dettingmeijer is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend via 088 - 271 52 52 of via een e-mail naar klachtenbemiddeling@pameijer.nl

Klachtencommissie

Een andere mogelijkheid is dat je je klacht naar de onafhankelijke klachtencommissie stuurt. Die bestaat uit leden die niet voor Pameijer werken. De klachtencommissie hoort eerst iedereen die bij de klacht betrokken is. Na een onderzoek doet de klachtencommissie een schriftelijke uitspraak. Hierin staat of je gelijk hebt met je klacht of niet. Het kan ook zijn dat je voor een deel gelijk krijgt. De klachtencommissie bereik je als volgt: 

KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ)

Mensen met een verstandelijke beperking of dementie met klachten over onvrijwillige zorg kunnen naar de Klachten Commissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). Dat is een externe klachtencommissie. 

Je geeft jouw klacht eerst door aan onze klachtencommissie. Wij zetten de klacht door naar de externe klachtencommissie. Dat hoef je niet zelf te doen. 
Lees meer over (on)vrijwillige zorg op de pagina Wet zorg en dwang & Wet verplichte ggz.

De klachtencommissie bereik je als volgt: 

Klachtenregeling in eenvoudige taal

Pameijer heeft regels voor de omgang met klachten. In de klachtenregeling beschrijven we deze regels in eenvoudige taal. 

Gemakkelijk zien welke stappen je kan nemen wanneer je een klacht hebt? 

Tekst wie je bent zeg je zelf, tekst in het oranje en roze op een witte achtergrond