Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
Mensen zitten met elkaar aan tafel, er wordt een kaartje toegevoegd aan de kletspot

Meedenken en inspraak

Pameijer ondersteunt mensen bij het versterken van hun eigen kracht. Eigen regie speelt daarin een belangrijke rol: wat kan én wil iemand zelf? Daarom vinden we het belangrijk dat cliënten, naasten en medewerkers kunnen meedenken, meepraten en meebeslissen.

Zo kan je met ons meedenken:

  1. Zeggenschap: een cliënt heeft zeggenschap over zijn eigen leven. Iemand maakt zelf keuzes over wat hij belangrijk vindt in zijn ondersteuning. Bijvoorbeeld over ontwikkeldoelen of over samenwerking met de begeleiding.
  2. Inspraak: cliënten en/of hun naasten van een locatie vertellen wat hun wensen en meningen zijn. Over onderwerpen die belangrijk zijn in hun dagelijkse leven. Ook wanneer iemand niet in een cliëntenraad zit. Inspraak is belangrijk voor de cliëntenraad en de manager. Om naar te luisteren en om er iets mee te doen.
  3. Medezeggenschap: cliënten en/of hun vertegenwoordigers komen op voor de gezamenlijke wensen en belangen van cliënten bij Pameijer. Dit gebeurt in een (centrale of lokale) cliëntenraad of verwantenraad.

Goede inspraak en medezeggenschap betekent dat we met elkaar op tijd belangrijke onderwerpen bespreken, de ander serieus nemen, naar elkaar luisteren en samen naar oplossingen zoeken. De manier waarop inspraak en medezeggenschap bij ons is georganiseerd met medezeggenschapsraden en overleggen lichten we graag verder toe.

Meedenken als cliënt

Ben je tevreden over Pameijer? Wat vind je van de ondersteuning die je krijgt? Heb je een klacht, compliment of tip? Dan horen we dat graag. Er zijn verschillende manieren om mee te denken en te praten.
Gezamenlijk overleg (GO)

In het gezamenlijk overleg (GO) op de locatie bespreken begeleiders, medewerkers, cliënten of bezoekers de dingen die daar spelen.

Lokale cliëntenraad

In een lokale cliëntenraad kan je meedenken over zaken die belangrijk zijn op de locatie waar jij ondersteuning krijgt. Dat noemen we lokale medezeggenschap. Een lokale cliëntenraad geeft advies aan onze managers en denkt mee bij belangrijke beslissingen. Wil je meer informatie of lid worden? Vraag er dan naar op jouw locatie.

Centrale cliëntenraad voor gehandicaptenzorg (GZ)

De cliëntenraad GZ wil cliënten die gebruik maken van de ondersteuning van Pameijer betrekken bij zaken die belangrijk zijn voor een goed en volwaardig leven. De doelstelling is erop gericht om meedoen te bevorderen, medezeggenschap te vergroten en de gemeenschappelijke belangen te behartigen. De cliëntenraad bezoekt bijeenkomsten van cliënten en onderzoekt de tevredenheid. Ze geeft advies aan het bestuur en heeft contact met de lokale cliëntenraden.
De leden van de centrale cliëntenraad GZ zijn:

  • Brian Wildschut
  • Elmar Steenbergen
  • Casper Hoogendoorn
  • Sabine Luijkenaar
  • Jonathan van der Meulen
  • Saskia van der Haar
  • Priscilla Kootstra
  • Adrie Akkermans
  • Eelco Joosten

Er is ruimte voor meer leden. Lid worden of een vergadering bijwonen? Mail naar clientenraad.gz@pameijer.nl of bel (088) 271 00 00.

Arash Arman en Marianne Mosheuvel verzorgen de coaching en ondersteuning van de cliëntenraad GZ.

Centrale cliëntenraad voor sociale psychiatrie (SP)

De Centrale Cliëntenraad SP komt op voor de cliënten van Pameijer Sociale Psychiatrie. Dat doen we door:

  • te overleggen met de Raad van Bestuur over wat er wel of juist niet goed gaat bij Pameijer.
  • gevraagd en ongevraagd te adviseren.
  • instemming te geven of te onthouden over (voorgenomen) besluiten van Pameijer.
  • te bewaken of de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 (WMCZ 2018) wordt gevolgd.
  • cliënten op diverse manieren te informeren over de werkzaamheden van de raad en bij die cliënten op te halen wat zij van belang vinden. Dat doet de raad onder andere door het organiseren van een lokale radendag, door centrale raadsleden namens hun locatie de 'eigen' cliënten centraal te vertegenwoordigen en door regelmatig locaties te bezoeken.

De Cliëntenraad Sociale Psychiatrie bestaat uit de volgende leden:

  • voorzitter: Erik v/d Heuvel
  • secretaris: Wessel Hartman
  • assisterend lid: Floris Ravesteijn
  • algemene cliëntenraadsleden

De raad wordt ondersteund door onafhankelijk coach/ondersteuners: Lian Baardemans & Leonie Steenbrink.

Lid worden of een vergadering bijwonen? 
Mail naar clientenraad.sp@pameijer.nl of bel (088) 271 00 00. Meer informatie vind je op de website van de centrale cliëntenraad SP.

Klantpanel

Als je deelneemt in ons klantpanel, dan vragen we regelmatig jouw mening over allerlei onderwerpen. Zo weten we wat jij ergens van vindt en help je ons om de dienstverlening te verbeteren. Lees meer over het klantpanel.

Meedenken als familielid

Familieleden en (wettelijke) vertegenwoordigers van cliënten in de gehandicaptenzorg kunnen meedenken in de centrale verwantenraad GZ of in lokale verwantenraden. De raden praten, denken en beslissen mee met het bestuur of de locatie. Bijvoorbeeld over het ondersteuningsplan. Of over hoe de familie kan helpen bij de ondersteuning. Ga voor meer informatie naar de pagina van de Centrale verwantenraad GZ.

Begeleider loopt hand in hand met kind door ruimte heen

Meedenken als medewerker

Onze medewerkers denken in de ondernemingsraad mee over de organisatie, belangrijke beslissingen en arbeidsomstandigheden. In de ondernemingsraad zitten 15 medewerkers. Zij worden gekozen door alle medewerkers. Elke 3 jaar zijn er verkiezingen. Meer weten? Mail naar ondernemingsraad@pameijer.nl of bel (088) 271 00 00.

Bezorgd of een klacht? Vertel het ons!

Ben je cliënt, naaste of op een andere manier bij ons betrokken? En heb je een compliment, een klacht of ben je ergens bezorgd over? Of wil je met iemand praten? Bijvoorbeeld over de ondersteuning, een locatie of een team? Vertel het ons. Kijk op de pagina Klachten en zorgen.

Drie mannen krijgen boksles, ze oefenen boksstoten