Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud

Riet: ‘Het is voor mij een goede aanvulling op de contactmomenten die er al zijn.’

Binnen Pameijer gebruiken we Mijn Plan. Mijn Plan is het cliëntportaal van Pluriform Zorg, waar cliënten hun persoonlijke dossier kunnen bekijken en samen met hun begeleider kunnen beheren. Ook naasten kunnen, met toestemming van de cliënt, meekijken in Mijn Plan en reageren op rapportages. Dit draagt bij aan de betrokkenheid van de naaste bij de ondersteuning. We spraken Riet, die regelmatig meekijkt in Mijn Plan op de ondersteuning van haar zus.

Aanvulling op contactmomenten

Riet: ‘Ik vind het heel fijn dat ik mee kan kijken in Mijn Plan en zou ook anderen aanraden om dat te doen. Vooral informatie over hoe mijn zus zich voelt en wat begeleiders opvalt in gedrag is voor mij heel waardevol. Ik woon wat verder bij haar vandaan en ben één keer per week bij haar. Het is fijn dat ik dan tussendoor zie hoe het met haar gaat. En als ik meelees en er valt me iets op, dan reageer ik daarop in Mijn Plan. Dat is eenvoudiger en sneller dan een telefoontje én het geeft de begeleiding kans om te reageren op een moment dat hen uitkomt. Mijn Plan zie ik echt als een aanvulling op de contactmomenten die er al zijn.’

Eenvoudig en snel

Het inloggen en gebruik van Mijn Plan is voor Riet eenvoudig. ‘De eerste keer moet je het een en ander regelen, zoals een inlog met wachtwoord. Maar nu heb ik het met een snelkoppeling op mijn computer gezet en log ik makkelijk in. Voor iemand die wat minder digivaardig is, kan ik me voorstellen dat het lastig is. Maar gelukkig kan je als naaste ook altijd met begeleiders in gesprek gaan als je vragen hebt.

Belangrijk om naasten te betrekken

‘We vinden het belangrijk dat naasten betrokken zijn bij de ondersteuning van cliënten. Die betrokkenheid kan door het meelezen in Mijn Plan vergroot worden. We zien dat nog niet iedereen op de hoogte is van deze mogelijkheid. Dus ik adviseer eigenlijk iedere naaste om met de cliënt en medewerkers in gesprek te gaan over meekijken in Mijn Plan. Zeker als een cliënt zelf wat minder leesvaardig is.', aldus Annemarieke Homan (programmamanager digitalisering).

Meer informatie?

Kijk op www.pameijer.nl/mijnplan voor meer informatie over Mijn Plan en handige tips voor het gebruik. Heeft u technische vragen of ondersteuning nodig, neem dan contact op met onze ICT Servicedesk (088 271 66 22/ ict.servicedesk@pameijer.nl).