Samen ontwikkelen
In 2023 lag onze focus op het bieden van ondersteuning vanuit de bedoeling, het samenwerken in netwerken, op digitaal meedoen en op het versterken van onze teams en hun vakmanschap. Zo breidden wij onze samenwerking uit met partners – zoals woningcorporaties, bedrijven en gemeenten – of versterkten deze. Hierdoor kwamen er extra woningen voor onze cliënten. Tegelijkertijd maakten wij met ons netwerk de wijken inclusiever.
In een veranderende wereld leven en leren wij met en van elkaar. Cliënten, verwanten en medewerkers. Onze kwaliteit en de Pameijer-mentaliteit blijft daarbij behouden. Met onze vernieuwde koers ‘Pameijer Vindingrijk 2024 – 2027' gaan wij daarmee door. Ons doel? Dat cliënten niet alleen zorg ontvangen (zorgen voor), maar dat zij zich ook ontwikkelen (zorgen met). En dat bij voorkeur samen met een sterk ondersteunend eigen netwerk om hen heen.
Uitdagingen en vindingrijke oplossingen
Al bijna 100 jaar staat Pameijer bekend om zijn creatieve en vindingrijke aanpak. Elke dag opnieuw bedenken wij samen oplossingen op maat. En wij voeren deze uit. Ook in het afgelopen jaar. Deze vindingrijkheid in combinatie met onze kenmerkende Pameijer-mentaliteit, maakt écht het verschil voor onze cliënten.
Ook de komende jaren hebben wij onze vindingrijkheid en de Pameijer-mentaliteit hard nodig, om zo de nodige uitdagingen te kunnen aangaan, zoals:
- er zijn meer ouderen en minder werkenden;
- daardoor groeit de vraag naar zorg en wordt de druk op de arbeidsmarkt hoog;
- de ondersteuningsvragen worden steeds complexer;
- de vraag naar woningen stijgt;
- een groot aantal mensen heeft steeds meer moeite om financieel rond te komen.
Wij zijn ons bewust van deze uitdagingen en zetten ons samen actief in om deze aan te pakken.
Hier zijn wij trots op
Wij ondersteunen cliënten oplossingsgericht, met inzet van hun krachtbronnen
Samen met cliënten werken wij aan die doelen die echt een verschil maken in hun leven. Sinds 2019 doen wij dit door oplossingsgericht te werken (OGW) en door herstelondersteunende zorg (HOZ) te bieden. In 2023 hielden wij goed vast aan deze manier van werken en ontwikkelden wij deze weer een stuk verder.
Wij werken actief mee aan samenwerking in de regio’s waar onze cliënten wonen
Dat doen we bijvoorbeeld in het kader van het Integraal zorgakkoord (IZA) en Jeugdhulp Overleg Rotterdam Rijnmond (JORR). Ook bieden wij samen met collega-instellingen ondersteuning in de wijk voor kinderen en volwassenen met een beperking. Wij zijn trots op de verschillende samenwerkingen met GGZ partners, woningcorporaties, bedrijven, gemeenten en nog vele andere partners. Maar ook op de samenwerkingen in en met de buurt.
Wij stapten over naar een nieuw Elektronisch Cliëntendossier
Begin 2023 stapten wij over naar een nieuw Elektronisch Cliëntendossier (ECD) dat Pluriform Zorg heet. Het was een ingrijpend proces, dat voorspoedig verliep. Medewerkers vinden Pluriform Zorg gebruiksvriendelijk en het maakt rapporteren een stuk eenvoudiger.
Vakmanschap blijft centraal staan in onze dienstverlening
Om die reden ondersteunen wij teams en medewerkers bij hun professionele ontwikkeling. In 2023 ging de aandacht in het bijzonder uit naar het vergroten van kennis over de diversiteit van onze cliëntengroepen en de verschillende levensfasen.
In 2024 werken wij verder aan...
Inspraak en medezeggenschap
Pameijer vindt het belangrijk dat mensen kunnen meepraten, meedenken en meebeslissen. Dat geldt voor cliënten en hun naasten. En voor onze medewerkers. De boodschap van alle Raden is helder: ‘Cliënten, verwanten en medewerkers willen allemaal gehoord worden. Het valt niet mee dat te organiseren in de dagelijkse drukke praktijk. Het is belangrijk om actief en duidelijk te communiceren en afspraken na te komen.” Hun advies nemen wij ter harte.
De verdere ontwikkeling van Pluriform Zorg
Na een jaar werken met Pluriform Zorg, is er zeker nog ruimte voor verbetering. In 2024 ondersteunen wij onze medewerkers extra bij het gebruik ervan. Wij geven trainingen en tips en betrekken cliënten en naasten hierbij.
Minder verzuim en betere vitaliteit
Het behouden van vitaal en sterk personeel blijft in deze tijd een uitdaging. Uit ervaringen van teams en uit onderzoek blijkt dat werkdruk, waardering en teambezetting sleutelfactoren zijn voor het binden van medewerkers. Daarmee gaan wij in 2024 (verder) aan de slag.
Verhalen uit de praktijk
In ons Kwaliteitsbeeld 2023 laten verhalen en filmpjes zien hoe wij onze missie en visie in de praktijk brachten. En hoe wij op vindingrijke wijze de verschillende uitdagingen die op ons pad kwamen, aangingen. De Raad van Toezicht, de Centrale Cliëntenraden, verwanten en de ondernemingsraad vertellen hoe zij dit hebben ervaren. Met hun tips en op basis van onze eigen evaluatie, zijn wij inmiddels enthousiast aan de slag gegaan om onze dienstverlening in 2024 wéér een stukje te verbeteren. Meer weten? Lees het hele Kwaliteitsbeeld 2023.