Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
Twee mensen zitten aan tafel en werken samen op een laptop

Klantpanel: vertellen wat jij belangrijk vindt

28 oktober 2024

De samenleving die bol staat van verandering, dwingt Pameijer om haar dienstverlening daar steeds opnieuw op aan te passen. Zodat cliënten mee kunnen blijven doen. Om de goede keuzes te maken, wil Pameijer weten wat cliënten belangrijk vinden. Juist hún meningen en ideeën doen ertoe. En die kunnen ze heel eenvoudig delen dankzij: het klantpanel.

Ontwikkeling van de dienstverlening

Zes jaar bestaat het Klantpanel van Pameijer. Kim Derrix is er al vanaf de start verantwoordelijk voor. Zij kan dus goed uitleggen waarom het Klantpanel ooit is bedacht. “We zijn continu bezig met de ontwikkelingen van onze dienstverlening. Meestal op kantoor. Vanachter de computer vragen we ons regelmatig af of we wel de goede dingen doen. De antwoorden liggen vaak bij cliënten zelf. Zij weten zelf het best waar ze behoefte aan hebben. Daarom zijn we met het Klantpanel begonnen. Om zoveel mogelijk meningen en ideeën van cliënten te verzamelen. Als wij weten wat zij denken en vinden, dan kunnen we onze dienstverlening daarop inrichten.”

“Mooi dat ik mijn mening kan geven”

Elmar is één van de ruim 300 cliënten in het Klantpanel. Hij zit al jaren in het klantpanel. En tegenwoordig ook in de cliëntenraad GZ. Hij is dus erg betrokken bij Pameijer en legt uit waarom: “Ik vind het mooi dat ik mijn mening kan geven. Met een beperking word je snel in een hokje gestopt. En bepalen anderen wat goed voor je is. Dat vind ik niet goed! En Pameijer gelukkig ook niet. Hier kijken ze naar jouw kracht en mogelijkheden. En naar jouw behoefte. In het Klantpanel kan je vertellen wat jij belangrijk vindt. Wat je ideeën zijn. Ik heb over veel onderwerpen al mijn mening kunnen geven. Zoals financiën, digitalisering en vriendschap en relatie.”

Met 1 klik je mening geven

Het Klantpanel wordt regelmatig om hun mening gevraagd. De panelleden ontvangen een e-mailbericht met daarin een link naar een vragenlijst. “Het werkt heel simpel”, zegt Elmar. “Met 1 klik kan je al beginnen. Je krijgt bijvoorbeeld vragen waar je alleen maar ‘ja’ of ‘nee’ op hoeft te antwoorden. Soms kan je er iets bijschrijven. Dat doe ik graag. Om mijn mening extra duidelijk te maken.” Kim vult aan: “Het kan natuurlijk dat cliënten e-mail lastig vinden. Geen nood! Bij je aanmelding voor het Klantpanel kan je ook je telefoonnummer doorgeven. Dan bellen we je op en nemen we de vragenlijst samen door. Zo kan iedereen meedoen. Als je maar 18 jaar of ouder bent.”

Man hangt over muurtje terwijl achter hem iemand zit te werken

Superleuk!

Cliënten van het Klantpanel kunnen ook uitgenodigd worden voor een bijeenkomst. “We gaan dan in een kleine groep bij elkaar zitten om te brainstormen”, legt Kim uit. “Je hebt dan alle tijd om samen de diepte in te gaan. Ideaal om nieuwe ideeën op te doen. En als er een nieuw idee is ontstaan, kan je het hele Klantpanel weer vragen of zij dat wel zien zitten. Zo doet iedereen mee en heeft iedereen inspraak.” Elmar benadrukt dat je niet verplicht bent om mee te doen aan zo’n bijeenkomst, “maar ik doe dat wel. Je kan dan nóg meer meedenken om de dienstverlening van Pameijer beter te maken. Superleuk!”