De belevenistafel: spelenderwijs je digitale vaardigheden vergroten

Spelletjes doen, muziek luisteren, puzzelen of televisie kijken: op de belevenistafel kan het allemaal. Cliënten werken er niet alleen mee aan hun digitale vaardigheden, volgens leerwerkcoach Janet is het ook een laagdrempelige manier om een gesprek te beginnen.

Elkaar helpen

Bij werkplek Arcadia in Hillegersberg hebben ze sinds drie jaar een belevenistafel. René werkt twee keer per week met het digitale apparaat. Hij gebruikt het graag om naar muziek te luisteren. ‘Het liefst naar muziek uit de jaren 60 en 70’, zegt hij. ‘Dan zet ik Toppop aan, dat vind ik allemaal even leuk. Soms kijk ik ook naar Baantjer of het journaal.’ Hij vindt het makkelijk om ermee te werken. ‘Ik kan het zelf aanzetten en de knoppen op het scherm goed indrukken. Als ik even niet weet hoe ik Baantjer aan moet doen dan probeer ik het eerst zelf. Als het dan niet lukt, loop ik naar de begeleiding of vraag ik het aan iemand anders. Soms doe ik er ook spelletjes op met anderen, bijvoorbeeld samen met Steve.’

Plezier en saamhorigheid

Leerwerkcoach Janet vroeg de belevenistafel aan zodat cliënten hun digitale vaardigheden kunnen oefenen. Ze is blij met het veelzijdige apparaat, dat ze op de locatie ook wel beleveniskoffer of belevenis-tv noemen. ‘Het brengt plezier, vermaak, saamhorigheid en ontspanning. De belevenistafel stelt ons in staat te oefenen met motoriek. En door memoryspelletjes te doen, trainen de cliënten hun brein. Omdat het scherm groter is dan een tablet wordt de samenwerking gestimuleerd en brengt het verbinding. Cliënten kunnen zo van elkaar leren. En we trainen in de sociale omgang. Maar het is vooral gewoon heel leuk: samen naar muziek luisteren en dansen. Ook zit er een karaokefunctie op, dan zingen we met z’n allen mee.’

Belevenistafel2.jpg

Digitaal oefenen

Janet ziet dat de belevenistafel ook het zelfvertrouwen van cliënten vergroot. ‘Soms denken cliënten dat ze iets niet kunnen, maar spelenderwijs komen ze er dan achter dat ze het wél kunnen. Dan zie je ze gewoon stralen. Door bijvoorbeeld digitaal te oefenen met boodschappen doen, lukt het boodschappen doen in het echt beter. Dat vergroot ook hun zelfregie en zelfredzaamheid.’ Vooral voor oudere cliënten is de belevenistafel een must, vindt Janet. ‘Op de belevenistafel kunnen ze dingen van vroeger herkennen. Die zeep hadden we thuis ook, zeggen ze dan. Of zoals René: hij gaat met muziek die hij kent van vroeger back to the sixties, zoals hij het zegt. Doordat het aansluit bij hun levensverhaal is de belevenistafel een laagdrempelige manier om een gesprek te beginnen. Het biedt een gemakkelijke opening naar coaching en het uiten van emoties.’

Belevenistafel3.jpg

Digiloods op bezoek

Onlangs kwam er een digiloods langs bij Arcadia. Digiloodsen zijn Pameijer collega’s die teams ondersteunen bij het versterken van digitale vaardigheden en het benutten van (bestaande) digitale oplossingen voor cliënten. Janet: ‘Zij heeft de mogelijkheden van digitale middelen uitgelegd en hoe we deze op maat kunnen gebruiken. Zo kwam ze bijvoorbeeld met een ov-app, die kan voor ons zeker wat betekenen! Voor René, die zelf met het openbaar vervoer reist, kan het interessant zijn omdat hij dan zelf zijn reis kan plannen.’ Ook heeft Janet na de komst van de Digiloods een laptop aangevraagd. Door te oefenen met Excel, of het gebruik van Word voor het schrijven van een sollicitatiebrief, kunnen cliënten die al wat verder zijn op deze manier worden begeleid naar werk. ‘Oefenen met digitale middelen is belangrijk. Soms ben ik blij verrast door de vaardigheden die een cliënt ontwikkelt. En als we samen memory doen verlies ik altijd van ze’, lacht ze.