'Het planbord vergroot de zelfstandigheid van cliënten'

19 december 2022

Wooncoach Muriel werkt op haar locatie met een digitaal Planbord. Op dit informatiescherm aan de muur zien bewoners gemakkelijk welke begeleider er werkt, wat er op het menu staat en welke activiteiten er zijn. ‘Dit werkt zoveel beter dan de papieren briefjes die we hadden.’

Ideaal informatief

Op het digitale Planbord van vandaag staat de foto van wooncoach Patricia. Het zonnetje bij haar naam geeft aan dat ze overdag werkt, een maantje is voor ‘s avonds. Bewoners kunnen het dagmenu met foto en al zien: vanavond eten ze aardappelen, boontjes en karbonade. ‘Vroeger hadden we op de koelkast wel 26 verschillende briefjes hangen met wie er aanwezig was, wat er gegeten werd en wat er te doen was’, vertelt Muriel. ‘Nu vinden bewoners al deze informatie op het scherm, ideaal. Ik hoef niet elke keer meer dingen te printen. Dit werkt zoveel beter dan de papieren briefjes die we hadden.’ Zo zien de bewoners wat voor weer het wordt. Muriel tikt op het scherm en er verschijnen activiteiten: binnenkort is er een bingo-avond. Als er iemand jarig is dan komt het op het bord. Ook rollen er foto’s voorbij van leuke dingen die de bewoners samen hebben gedaan. Muriel: ‘Ze vinden het altijd heel leuk om die terug te kijken.’ Daarnaast kunnen cliënten op het scherm samen spelletjes doen of muziek luisteren en YouTube-filmpjes of de Pameijer-website bekijken.

Aanpassen naar doelgroep

Via de app MyWepp op hun telefoon zetten de wooncoaches de informatie op het Planbord. ‘Heel simpel, je past het even aan op je telefoon en klaar’, legt Digiloods Desiree uit. ‘Wooncoaches kunnen het Planbord bedienen naar wat voor hun doelgroep werkt. Het is in te richten naar niveau: voor een lager niveau zet je er meer plaatjes in. Cliënten die niet kunnen lezen, klikken op het scherm en dan wordt de informatie voorgelezen.’

Op den duur wil Muriel graag dat de bewoners zichzelf via hun eigen telefoon op aan- of afwezig kunnen zetten. ‘Dat komt dan op het scherm, handig voor de brandweer’, vindt Muriel. ‘En handiger dan werken met schuifjes. Je hoeft niet meer naar de ijzerhandel om elke keer nieuwe schuifjes te laten maken.’ Over een tijdje kunnen de bewoners het Planbord ook op hun mobiel bekijken. ‘Zijn ze in het weekend bijvoorbeeld uit logeren, dan zien ze vanuit daar al wat er de komende week op de groep gebeurt.’

Voorspelbaarheid en zelfstandigheid

Voor Muriel als wooncoach levert het Planbord veel voordeel op. ‘Het is voorspelbaar voor cliënten. Voorheen kreeg ik tien keer per dag vragen als ‘wie komt er’ en ‘wat eten we’. Nu kunnen ze dat zelf opzoeken. Het Planbord vergroot zo hun zelfstandigheid.’ Desiree vult aan: ‘Cliënten kunnen meer dan je soms denkt. Het bord heeft een touchscreen dat ze zelf kunnen bedienen. Het is makkelijk leerbaar.’ Als Digiloods bezoekt zij Pameijer-locaties om het gebruik van digitale middelen te vergroten. Ze merkt dat het Planbord zeker in trek is bij de nieuwere locaties. ‘Die willen het vaak standaard op de locatie. Zo’n scherm is voor mij te groot om mee te nemen. Maar ik nodig collega’s altijd wel uit om een keer te komen kijken op een locatie waar al een Planbord hangt. Dan zien ze zelf hoe handig het is.’

Vertel het door